Däckservice och försäljning av sommar och vinterdäck
Att skaffa nya däck, sommar eller vinterdäck och fälgar är en viktig investering. När du vänder dig till oss kan du vara säker
på att du får de däck och fälgar som passar din bil och dina önskemål bäst. Vi har försäljning av fälgar, sommar och vinterdäck
inklusive montering och balansering. Vi har dessutom däckförvaring.
Läs mer
För att göra ett däckskifte så behöver du ta med dig dina däck till oss. Glöm inte att ta med nyckel till låsbultar och
även andra bultar ifall du har det till dina andra däck.
Vi börjar köra hjulet i balanseringsmaskinen för att se ifall maskinen upptäcker obalans. Ifall maskinen hittar obalans så
kan vi självklart åtgärda det ifall så önskas. Beroende på typ av fälg så används balanseringsvikter av antingen zink eller
stål, båda som är helt fria från bly.
Vi har maskiner på plats för att byta gummit på dina fälgar. Skulle du inte köpa nya däck av oss så erbjuder vi ändå
möjligheten att få däcken monterade och balanserade.
Vi erbjuder förvaring av era däck, vi håller koll på kvalitén och slitage på däcken och vi meddelar ifall något behövs göras
innan det är dags att byta igen.
Vi säljer nya däck och fälgar. Vi har även möjlighet att beställa däck och fälgar för de flesta märken och för snabb leverans
inom 1-2 dagar.
Svar på några vanliga däckfrågor!
Vilket däckdjup gäller på vintern respektive sommaren?
Enligt svensk lag måste däckdjupet vara minst 3 mm på vintern och 1,6 mm på sommaren. Det är dock rekommenderat att byta ut
vinterdäcken redan vid 4-5 mm och sommardäcken vid 3 mm p.g.a. att köregenskaperna då drastiskt försämras. Tänk på att däcken
är den enda kontakten bilen har med marken så däcken är otroligt viktiga.
Vilket datum måste man ha bytt till vinterdäck respektive sommardäck?
Man får börja byta till vinterdäck den 1 oktober och måste enligt lag vara på bilen fr.o.m. 1 dec till 31 mars. Sommardäcken
måste senast vara bytta 15 april såvida det inte råder vinterväglag, vilket menas att det är snö, is, snömodd eller frost på
någon del utav vägbanan.
Hur förvarar man däcken rätt?
Däcken ska förvaras mörkt, svalt och torrt. Däck får inte förvaras i träförråd, på vinden eller nära brandfarliga ämnen p.g.a.
brandrisken.
Hur många millimeter är ett nytt däck?
Ett nytt däck är ca 8-9 millimeter.
Ska jag välja dubbdäck eller friktionsdäck?
Vilket däck du behöver beror på vart, hur och när du kör. Åker du mycket motorväg och mest stadskörning så är friktionsdäck att
föredra. Friktionsdäck gör sig bäst på pudersnö och torra underlag. Det är även mer hälsosamt mot omgivningen då den inte drar
upp lika mycket partiklar från asfalten som dubbdäck gör. Bor du däremot inte lika centralt och kör en del småvägar, backar och
även upp till fjällen är dubbdäck ett bättre alternativ.
Kan man placera däcken vart man vill?
Ja, du kan placera däcken vart du vill, såvida det inte är ett rotationsdäck. Ett rotationsdäck är ett däck som har ett mönster
som måste rulla åt ett specifikt håll. Det finns oftast pilar på däcken och pilarna ska alltid följa bilens färdriktning. Det är
mycket viktigt att du placerar rotationsdäck på rätt sida av bilen för att dess egenskaper inte ska försämra körningen. Ifall du
skulle ha felmonterade däck så finns det även risk för att försäkringsbolaget inte kommer bistå med hjälp vid eventuell olycka.
Vilket lufttryck ska jag ha i mina däck?
För däckens hållbarhet är det viktigt att man har rätt lufttryck i däcken. För att kolla upp rätt lufttryck för din bil kan du
kolla i instruktionsboken, på tanklocket eller insidan på förardörren. Om du kör med fel lufttryck så kommer däcken slitas ojämnt.
Har du för mycket luft i däcken slits dom mer i mitten och har du för lite luft så slits dem på utsidorna. Lufttrycket ska mätas
när däcken är kalla för att lufttrycket ökar när däcken blir varma.
Varför behövs däckbalansering?
Man bör balansera däcken då detta är en viktig del i bilens körkomfort och även för att däcken ska hålla längre. Obalanserade
däck kan orsaka vibrationer, vilket orsakar slitage på däcken och hjulupphängningen. Däcken bör därför kontrolleras och vid behov
balanseras vid varje däckskifte, även ifall du balanserade dem för ett år sen eller vid förra gången däcken sattes på. Beroende på
körstil så är det väldigt lätt att balanseringsvikterna lossnar från hjulet efter en hel säsongskörning. Du kanske inte märker av
några större vibrationer eller skakningar men även en mindre (inte direkt kännbar) obalans kommer leda till kraftigare obalans med
tiden. Då är det bättre att åtgärda obalansen direkt vid monteringen för att minska riskerna för ytterligare slitage på däcken och
bilen. Balansering görs på både sommar och vinterdäck oavsett storlek och fälg.